Van werkgelukvoorspellers naar werkgelukversnellers in 7 stappen

Van werkgelukvoorspellers naar werkgelukversnellers in 7 stappen

Werkgeluk begint met het inzicht krijgen in het welzijn, de werkbeleving én de wensen van je medewerkers. Hoe gaat het met ze? Op welke manier zorgen zij dat zij vitaal blijven en de energie kan stromen? Wat zijn de zaken waar ze tevreden en ontevreden over zijn en hoe kun je met elkaar het werkgeluk verhogen?

Door regelmatig werkgeluk in jouw organisatie te onderzoeken (en daarop te acteren!) verhoog je direct de productiviteit, het enthousiasme, de psychologische veiligheid, de kwaliteit van het werk, de klanttevredenheid, succesvolle samenwerkingen en de kracht van je werkgeversmerk.
Dit kan op meerdere manieren; persoonlijk gesprek, focusgroep interview en een (digitale) vragenlijst/enquête.
Welke onderzoeksmethode past het beste bij jullie team of organisatie en wat ga je zelf verzorgen of wat besteed je uit aan een extern bureau?

Stap 1 een vragenlijst opstellen; de voorbereiding

Kies je voor een kwantitatieve vragenlijst, dan heb je de keuze uit een online of schriftelijke vragenlijst. Een combinatie van die twee is natuurlijk ook mogelijk. Dit is een praktische manier om onder een grotere doelgroep snel feedback te verzamelen rondom werkgeluk. Je kunt zelf via een online tool een enquête opzetten, of via een onderzoeksbureau.
Een vragenlijst is bij uitstek geschikt als je grote groepen medewerkers wilt benaderen en heldere inzichten, feiten en cijfers nodig hebt, waarmee je verder aan de slag kunt.
Kies de methode die het beste past bij jullie situatie en maak het voor medewerkers eenvoudig en laagdrempelig om een vragenlijst in te vullen.

Stap 2
Communicatie, oh zo belangrijk 

Minimaal 50% van een succesvol onderzoek is de communicatie vooraf, tijdens en achteraf.
Heb je helder voor ogen waarover je feedback wilt verzamelen en op welke manier?
Ben je klaar met de voorbereidingen? Heb je bijvoorbeeld al bedacht hoe je de start van het traject gaat communiceren? Of hoe je medewerkers gaat uitnodigen?

Voor je medewerkers moet duidelijk zijn waarom jij een werkgelukonderzoek inzet en welke voordelen het heeft als zij meewerken (what’s in it for me?).
Vanaf de start van het traject promoot je het onderzoek. En na het onderzoek blijf je natuurlijk communiceren, laat iedereen weten waar zij aan bijdragen en wat ze kunnen verwachten.

Stap 3
De antwoorden

Niet alleen de juiste vragen bepalen het succes van jouw werkgelukonderzoek, ook de manier van antwoorden is hier heel bepalend in; eenduidig, laagdrempelig en leuk.
Werk je met een kwantitatieve vragenlijst, dan bestaan er verschillende antwoordmogelijkheden:

  • Je laat medewerkers elke stelling waarderen met een cijfer van 1 tot en met 10
  • Je gebruikt de vierpuntsschaal; hierbij worden medewerkers gedwongen een keuze te maken
  • Je kiest voor de vijfpuntsschaal; iedereen heeft hierbij de gelegenheid om een neutraal antwoord te geven.
    Een eventuele extra antwoordmogelijkheid zou nog kunnen zijn ‘niet van toepassing’.

     

Stap 4
De juiste vragen 

Werkgeluk ontstaat in een wisselwerking tussen enerzijds de organisatie en anderzijds de medewerker zelf. De 8 van werkgeluk bestaat uit twee groepen: de ik-kant en de wij-kant. Plezier, voldoening, competentie en autonomie zijn factoren waar je als medewerker zelf invloed op kunt uitoefenen. Bij de andere vier factoren ‘de wij-kant ‘ (vertrouwen, verbinding, zingeving en waardering) ben je meer afhankelijk van de organisatie en je collega’s.

Naast deze acht pijlers zijn er ook nog andere factoren die je werkgeluk behoorlijk kunnen verlagen wanneer het niet goed geregeld is, de dishappifiers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een te hoge werkdruk, een slechte werkomgeving of de cultuur van de organisatie.
In het Ebook op mijn website staat een top 40 met voorbeeldvragen, hoe passen die bij jouw organisatie?

Stap 5
ACTIE! Maak van de werkgelukvoorspellers echte werkgelukversnellers

Een werkgeluk onderzoek is pas effectief als er iets met de uitkomst gebeurt.
Hoe zorg je ervoor dat jullie verbetering gaan realiseren?
Hier begint het echte werk om van de antwoorden als werkgelukvoorspellers, werkgelukversnellers te maken.
Je bedenkt natuurlijk samen met je medewerkers welke acties jullie gaan ondernemen. Formeer een ambassadeurs team van proactieve collega’s dat actief aan de slag gaat. Bespreek de ontvangen ideeën op hoofdlijnen met je medewerkers. De feedback zit boordevol zinvolle informatie om met elkaar in gesprek te gaan en samen actie te ondernemen.
Welke ideeën ter verbetering zijn genoemd? Hoe kunnen jullie dit gaan oppakken?
Met gerichte, herkenbare verbeteracties kun je de bevlogenheid van je medewerkers verhogen. Waar zit jullie kracht en hoe kunnen jullie je nog verder ontwikkelen op dit gebied?

Stap 6
Monitoren

Als je verbeteracties hebt gekozen, is het belangrijk om de voortgang te blijven volgen:

• Bedenk wie verantwoordelijk is voor het monitoren van elk actiepunt.
• Zorg dat de actiepunten worden meegenomen in jullie jaarplan. Zo blijft het onderzoek geen doel op zich maar worden deze ideeën geïntegreerd in jullie strategie.
• Communiceer regelmatig over de voortgang van de verbeteracties. Dit motiveert en helpt iedereen om scherp en alert te blijven.

Stap 7
Frequentie

Hebben de acties tot positieve resultaten geleid?
Het volgende werkgeluk onderzoek is het ideale moment om dat vast te stellen. Je weet dan ook hoe waardevol je investeringen en inzet geweest zijn.
Wanneer het tijd is voor een volgend onderzoek, kunnen jullie het beste samen beslissen.
Onderzoeken beperken zich helaas vaak tot een jaarlijkse of tweejaarlijkse ronde. Maar de meningen van medewerkers zijn natuurlijk het hele jaar door waardevol, vooral als er constant veranderingen op de agenda staan. Vervolgonderzoek kan vaak korter, inzoemend op de thema’s uit het eerste onderzoek.
Maatwerk is hierin belangrijk, jullie feedbackfrequentie moet passen bij organisatie of het team.

Door onderzoek in te zetten als een duurzaam instrument, is de kans groter dat jullie je blijven verbeteren en je op tijd anticipeert op zaken die scherper kunnen. Dit houdt je organisatie wendbaar en flexibel.

BooSSST workshops

In de BooSSST-workshops gaan we actief met vragen aan de slag aan de hand van de 8 van werkgeluk en de vitaliteitsschijf. Een mooie manier om naar elkaar te luisteren, elkaar te inspireren en te verbinden. Een logische keuze als je op zoek bent naar het hoe en waarom van een situatie.
Met deze uitkomsten kun je vervolgens gericht aan de slag.
Een BooSSST in jouw organisatie?

Download ook mijn Ebook: Een draaiboek met 40 werkgelukvragen voor onderzoek in jouw organisatie of neem contact met mij op!

Let’s ROCK!
BooSSST- Jolanda Bakker

 

Disclaimer voordat je begint…
Resultaten uit onderzoek zijn geen feiten maar meningen en oordelen.
Je zal pas veranderingen en verbeteringen realiseren als je ontdekt HOE die meningen en oordelen tot stand zijn gekomen.
Het is de kunst om te ontdekken waar die meningen en oordelen op gebaseerd zijn. Pas als je dat weet, ga je begrijpen wat de oorzaken zijn van de resultaten uit het onderzoek.

Deel:

Meer interessante blogs